Saturday, May 29, 2010

Mulakan Hari Dgn Ceria

Korang nk tau x? Ceria dan bahagia byk berkait dgn soal hati dan perasaan kita. Bahkan bole dikatakan ceria dgn bahagia mmg bermula dr ade nye perasaan itu dlm diri kite. Kalau hati gelisah, resah, susah hati, tak puas hati dan ade perasaan dengki terhadap sesiapapon maka ceria dan bahagia akan terpisah dari jiwa kite.
Kite haruslah menceriakan, menyerikan dan membahagiakn hati kita sendiri pd setiap hari dan selalunye biarla di awal pagi (sewaktu kite bgn dr tdo). Disitu la kunci utama utk kite akan rasa lebih ceria dan bahagia. Hati adalah hak kite dan hanya kite yg tau situasi apa yg berlaku dan bagaimana kite harus mengatasi dan kemana hala kite nk bawa ia.
Ketika kite bgn tido, ape perkataan atau ungkapan yg pertama yg muncul dlm hati kite? Bile kita bgn dr tdo dan mesti hati kite berkata, " Hari ni ari apa? huh ari isnin dan kite akan pk knp ari ni ari isnin. Malasnye aku nk g keje, benci nya aku nk g keja..haih menyampah la plk..segala mcm akan dipkkan bila smpi nye ari isnin :D Klu ini la yg kite pk maka org begini tidak akan ceria dan bahagia dln hidupnye. Bgn dr tdo aje dia memberi peluang utk dirinya rasa x ceria dan x bahagia pd awal pg. Bila bgn pagi dh kata x suka mcmmana nk rasa diri tu bahagia..btol x..sah2 buat ape pon rasa x epi aje..seme benda x kena..so jgn la kite rasa x berpuas hati. Bila kite dh kata " Malasnye nk keja ari ni, malasnye nk g skolah, bencinye aku dgn sipolan nie..:D menyampah nye dgn dia nie...segala mcm la kuar dr minda, kite akan menyetujui apa yg telah kite pk kan. Sbbnye hati adalah raja diri dan manakala minda tu ade permaisurinye. Apa yg dikatakan raja, permaisuri terpaksa akur. Serupa la dgn suami isteri, apa kata suami, isteri kena la dgr..baik buruk seme ade dlm hati kite.
Jadi, utk mnjadikn hari kite mnjd ceria dan bahagia, sentiasa la mulakan hari kite ni dgn senyuman dan berfikiran positif. Dan juga biar kite mulakn dgn hari yg ceria dgn berkata seawal pg, " Hari ni ari isnin, besnye..ni peluang aku utk tunjukkan prestasi yg cemerlang dlm keja dan gunakan hari2 tu dgn sebaik2 nya ". Cuba kamu bayangkan bile kite bgn dgn ade nye perasaan yg menyampah terhdp sesuatu perkara. Berbeza plk dgn org yg bgn tdo dgn ade nye fikiran yg tenang dan bgn dgn cerdas dan seluruh harinya akan menjd ceria.
So jgn la kite berfikiran negatif dan bertuka la kpd berfikiran positif kerana bila akal fikiran kite mnjd luas,maka hidup kite juga akan mnjd luas dan berasa bahagia. Apabila akal kite menjd sempit, maka hidup kite juga akan mnjd sempit dan ter jdnye sesuatu yg buruk.

No comments:

Post a Comment